Kā veidot sarunai labvēlīgu, nepiespiestu vidi
Laika pavadīšana kopā ar kādu nav tas pats, kas saikne. Mēs varam visu dienu atrasties vienā mājā ar mūsu ģimenes locekļiem, bet neveidot saikni.
Saikni ir iespējams veidot, kad esam apzināti un 100% klātesoši. Apzinātība laikā, kad esam kopā ar bērniem/ jauniešiem, palīdz mums izjust empātiju pret viņiem, būt elastīgiem (jo mēs paši spējam saglabāt mieru), saasina mūsu intuīciju un bagātina izpratnes spējas, jo mēs spējam uztvert neuzkrītošas norādes, un būt emocionāli līdzsvarotiem, respektīvi, būt bērniem par emocionāla līdzsvara paraugu.
Iesakām praktizēt metodi “Īpašais laiks divatā”. Šā laika noteicējs ir bērns, un viņš var izvēlēties kopīgo nodarbi. Šajā laikā jāizvairās no pamācīšanas, izvaicāšanas un komandēšanas! Kad uzdodam jautājumus, komandējam vai pamācām, mēs pārņemam vadību pār kopīgo rotaļāšanos vai kopā būšanu, jo bērnam ir jāpārtrauc tas, ko viņš dara, jāuzklausa un jāsaprot mūsu sniegtā informācija. Mēs nevis veidojam attiecības, bet audzinām.
Piemērotākās aktivitātes “īpašajā laikā divatā” ir BEZ instrukcijām.
- Mazākiem bērniem: nodarbības ar klucīšiem, radoši rokdarbi, zīmēšana, LEGO (bet ne komplektu veidošana), “štābiņu” būvēšana, rotaļāšanās smilšu kastē u.c.
- Vecākiem bērniem: pastaigas, skaistumkopšana (manikīrs/pedikīrs), spēles ar bumbu, kopīga ēdiena gatavošana, video spēles spēlēšana vai mīļākās mūzikas klausīšanās.
Saiknes veidošanā svarīga ir “apstiprināšanas prasme”. Apstiprināšana izpaužas emocionāli – acu kontaktā, labvēlīgā sejas izteiksmē, pozitīvos vārdiskos apliecinājumos un draudzīgos žestos un pieskārienos.
Padarot “Īpašo laiku divatā” par iknedēļas tradīciju, jūs radīsiet augsni pozitīvai, vaļsirdīgai sarunai